PROLJEĆE/LJETO 2019.

Tko je briljirao, a tko podbacio na ovosezonskom regionalnom tjednu mode?

Recenzija Grge Zečića 28. sezone Bipa FASHION.HR-a
U ozbiljnoj modnoj industriji kritika dizajnere drži na životu. Nakon same revije dizajneri se više okupiraju recenzijama nego brojkama prodaje iz showrooma. Modni kritičari su sastavni dio scene bez kojih dizajneri, po vlastitom priznanju, ne bi mogli opstati. Razlog tomu je sto vaš kao dizajnera kritika mora natjerati da preispitate što ste napravili i samim tim procesom bolje upoznajete samog sebe. Publika će uvijek aplaudirati, bez obzira o kakvoj je kolekciji riječ, ali kritika mora biti kreativno gorivo za sve one koji modu sanjaju i žive. Usmjeriti kritiku prema dizajneru, makar ona bila negativna, znači poštovati dizajnera jer kao kritičar uzimate vremena da pokušate shvatiti što je točno htio reći i objasniti kako će to funkcionirati u stvarnosti. Recenzije koje su maliciozne difamacije nisu kritike već jeftini senzacionalizam i klijentelizam baziran na osobnim interesima ili pak animozitetu koji nema veze s kolekcijom. Dizajner bi svaku kritiku trebao vidjeti kao savjet, a ne napad.

Kritizirati nečiji rad izuzetno je osjetljiv proces u kojem postoji niz faktora kojih morate biti svjesni prije nego što se u kritiku uputite. Ne možete jednakim tonalitetom kritizirati sve jer svaki osvrt treba biti individualan i sagledan u kontekstu u kojem se prikazuje. Zagreb nije London ni Pariz, ali kreativnost ne poznaje granice i ona ne ovisi o zemljopisu, društvenom statusu ili uloženom novcu. Sirova kreativnost može funkcionirati bilo gdje u svijetu ako ima za ponuditi nešto novo. Ne postoji jedinstvena formula za modnu kritiku jer ne možete s istog aspekta recenzirati mladog dizajnera ili veliku modnu kuću koja živi od prodaje kože. Svakome se treba prilagoditi. Godine iskustva su me naučile da kritika mora biti balans komplimenata, upozorenja i savjeta jer u svijetu kreative ništa nije crno-bijelo. Po prvi put nakon gotovo deset godina vratio sam se u Zagreb kako bi svojim perom odnosno tipkovnicom promatrao nove kolekcije BIPA FASHION.HR-a.

Ivica Skoko



Ivica Skoko nikada nije bio modni filozof niti dizajner koji je živio pret-a-porter modu u njenoj pravoj definiciji. Skokina žena živi noć, voli se dobro zabaviti i nije ju briga u koliko će se sati vratiti kući. Dizajner se isto tako nikada pretjerano ne zamara kritikom, bez obzira na njegovu temperamentnu narav. Dok njegove žene žive za glamur i noć, Skoko živi upravo za njih. Njegova konačna strast nisu toliko svijetla reflektora i titula najboljeg dizajnera ikad već strast i ljubav koju dobiva od svojih kupaca. Skoko radi ono što Skoko hoće. I ta njegova vrckasta odvažnost ipak zaslužuje pohvalu.



Za proljetne i ljetne dane koji su pred nama u svijetu Ivice Skoke vladaju toalete koje vam nude sve što možete poželjeti, u jednom dijelu kolekcije može se prepoznati supruga, a u drugom ljubavnica. Njegov glamur je demokracija koja ide iz krajnosti u krajnost. Od minimalnih, senzualnih haljina u puderastim nijansama pa sve do eksplozivnih floralnih printeva i seksi čipke. Njegova opsesija prema kojoj žene uvijek želi obasipati glamurom nikada neće prestati i toga uvijek trebate biti svijesti prije nego zakoračite na njegovu planetu.

Morana Krklec



Morana Krklec već je sezonama dosljedna svom potpisu kada je riječ o dekonstruiranom minimalizmu. Njeni komadi svojoj vlasnici omogućavaju slobodu kretanja, pružaju ultimativnu udobnost, ali isto tako otkrivaju efektne detalje. Za Krklec moda ne smije biti pretenciozna već razumljiva te isključivo služiti tijelu. Njena ljetna kolekcija tradicionalno obiluje prirodnim pamukom te dominacijom odnosa crne i bijele.



Tu se ne radi o odjeći koja će nužno privuci glasne pripadnike generacije Z koji modu konzumiraju isključivo kroz prizmu bučnog trenda, ali stječe se dojam da Krklec dovoljno dobro poznaje svoje klijente kojima ostaje vjerna.

Anthony Avangard



Anthony Avangard ne može se definirati kao modni dizajner ako ćemo pratiti tradicionalno značenje tog zanimanja. Radi se o mladom kreativcu koji više pripada sferi performera tako što svake sezone pronađe društveno intrigantnu temu na temelju koje provocira publiku. Dakle, nije to pret-a-porter kolekcija koja ima glavu i rep te se ne može raspravljati o njenoj modnoj relevantnosti. Bez obzira na nedostatak ozbiljne podloge kada je riječ promišljanju odjeće, Avangard stvara ideju kojom postavlja (ne)ozbiljna društvena pitanja.



Za njegov novi performans inspirirala ga je relacija između nogometa i turbo folka pa je tako lukavo iskoristio printeve na običnim majicama kao što su “STOJA INSTITUCIJA” i “I LOVE TURBO FOLK”. Avangard je sam sebi Ahilova peta jer premisa njegove kolekcije je relevantna i sociološki zanimljiva, ali izuzev nekoliko majica i jedne kapuljače misija nije tehnički ispunjena. Frustrira kada mladi dizajner hrabro zagrebe po društvenoj tematici, ali još uvijek nema tehničku sposobnost da iskoristi modu kao alat svoje poruke. Za iduću reviju dizajner mora naučiti kako postaviti kolekciju od početka do kraja s ozbiljnim komadima odjeće jer tek tada će zaokupirati pažnju publike duže od trajanja same revije.

Jelena Holec



Po svemu sudeći idealna žena Jelene Holec voli živjeti u svom svijetu romantike i glamura koji je diskonektiran od stvarnosti. Mlada dizajnerica sama radi na printevima svojih haljina, a ove sezone se vrlo spretno poigrala s renesansnim rukavima na pojedinim modelima i pastelnim bojama. Holec intrigira postavljanje kompleksne konstrukcije haljina pa ih tako razdvaja i ponovno spaja stvarajući nove hibride.



Tu se radi o testu na kojem padaju i izrazito iskusniji dizajneri. Kada se njene haljine kreću pistom bez obzira na volane i fluidne materijale poput satena, one izgledaju teško. Ne lepršaju oko siluete stvarajući dojam prozračne lakoće nošenja. Iako je dizajnerica u teoriji logično posložila sve elemente konačna egzekucija jednostavno nije dovoljno dobra jer zalogaj na koji se odlučila bio je prevelik. Takvo što je ne bi trebalo obeshrabriti već potaknuti kako da nešto što izvrsno zvuči “na papiru” pretočiti u stvarnost izbjegavajući brojne zahtjevne prepreke.

Mateyaneira



Dvojac Mateja Dujić i Neira Sinanbašić predstavile su kolekciju odjeće koja treba služiti suvremenim djevojkama. Nije tu bilo pretjeranog promišljanja mode ili pokušaja stvaranja nečeg novog već se radilo o prikazu komada koje svaka djevojka ima ili pak želi imati u svom ormaru. Mateja i Neira stvorile su kolekciju za sebe te se fokusirale na komade koje one vole nositi i koji predstavljaju njihov osobni stil.



Predlažu ideje ulične mode koje su već odavno emancipirane kao sto je kombiniranje pamučne kapuljače s nježnim pastelnim odijelom. Sve su to komadi koji će lako pronaći put do ormara brojnih kupaca koji teško mogu zamisliti svoje život bez visokih peta i trendovskih opsesija.

Twins



Damir Begović i Domagoj Štimac već su prilično etablirani dizajneri sa svojim brandom TWINS. Dvojac je to koji voli slaviti ekstreme i uživaju u igri s modom jer za njih vrijedi ona “vise je vise”. Iz Slavonije su se za ljeto spustili u Dalmaciju evocirajući nostalgične elemente našeg dijela Mediterana. Najzanimljiviji lookovi su bila prva tri izlaza gdje su vrlo vješto izmanipulirali ideju nečega nalik laganoj kišnoj parki kojoj su konstrukcijski pružili dramatični efekt volumena. Ta tri minimalna looka, očito inspirirana coutureom, najsnažnija su okosnica hektične kolekcije koja je bila ispunjena usponima i padovima. Od leopard uzorka do kostima a la Chanel iz 80’ih pa sve do laganih ljetnih haljinica, TWINSI su pokazali sve i svašta.



Kolekciju je trebalo editirati i eliminirati nekoliko suviše jednostavnih lookova koji nisu funkcionirali s ostatkom price. Majica koja koristi logo Pepsi ali u TWINS varijanti mijenja se u LEPSI svakako bi mogla biti pravi ljetni hit bas kao i vrhunski sarkastična CROATIA FULL OF LIES. Begović i Štimac posjeduju drski nerv zbog kojih ih publika voli nagraditi i bez sumnje se radi o talentiranom dvojcu punom ideja. Ono na čemu ubuduće trebaju raditi je filtriranje same price kolekcije koja bi trebala biti konciznija u svom finalnom prikazu.

Branka Donassy



Branka Donassy pripada jedinstvenom kultu modnih dizajnera kakvih je, nažalost, sve manje. Donassy modu promišlja tako da mukotrpno radi na svakom komadu dok ga u potpunosti ne pokori. Njena ljetna kolekcija obiluje električnim bojama i cvjetnim printevima koji proizlaze iz privatnih fotografija. Zahvati na krojevima su perfekcionistički kao da ih je dizajnerica tretirala u laboratoriju. Donassy nikada nije živjela za trend niti od trenda. Možda će neko amatersko oko bez suviše razmišljanja zaključiti kako se radi o kolekciji koja nije relevantna u današnjem prostoru i vremenu ali takva izjava bi pokazala samo kronični nedostatak u poznavanju onoga sto dobra moda zbilja jest.



Donassy komad je oklop koji svoju vlasnicu izvana štiti, a iznutra opušta. Ako pak neki od komada pažljivo rastavite onda možete shvatiti koliko su zapravo izvanredne i moderne, primjerice, njene verzija crnih dimija. Donassy je bez ikakve sumnje blago hrvatske modne scene.

Marina Design



Kod Marine Obradović ništa nikad nije onako kako se na prvi pogled čini. Na fotografiji stječete prvi dojam da je njena bijela haljina, samo bijela haljina. Ali Obradović je odavno preokrenula status quo prvog dojma kada je riječ o njenom radu. Dizajnerica na planu nečega sto je minimalno u stanju je izvuci maksimalno. Jedna je od najvještijih arhitektica tkanina u Hrvatskoj.



Uspješno pobjeđuje u kontroliranju drakonskih proporcija. Dio kolekcije u kojoj je prevladavala bijela boja bio je izrazito avangardniji i eksperimentalniji dok su crne kreacije imale urbaniji, ulični predznak. Oduševili su njeni modeli crnih hlača koje lako možete zamisliti u dnevnom izdanju s kapuljačom i tenisicama ili u večernjoj varijanti s visokim petama i uskim sakoom.

KLISAB



Dvojac KLISAB odnosno dizajneri Marko Šabarić i Tomislav Kliškinić najvrednija su kreativna imovina FASHION.HR-a. Radi se o dizajnerima koji su potpuno izgrađeni. Shvaćaju definiciju pret-a-portera, priča koju prezentiraju ima smisao i logičan ritam dok je svaki look upotpunjen do najsitnijeg detalja. No sve to ne bi imalo smisla da obojica nisu izuzetno talentirani u onome sto rade. Za proljeće/ljeto naglasak je bio na struku i kako iskoristiti taj dio tijela da bi se ženi u svakom komadu komplimentiralo. Njihovi pothvati u dekonstrukciji modela nisu tu da bi bili pretenciozni već isključivo praktični svojoj vlasnici.



Šabarić i Kliškinić u stanju su iz jedne ideje, kao sto je primjerice klasična košulja, stvoriti inovaciju za inovacijom, a da se pritom ne izgube u tom zahtjevnom labirintu. Njihova verzija “patchwork” baloner kaputa odnosi pobjedu kada je riječ o jednom od najimpresivnijih komada prikazanih ove sezona na zagrebačkim pistama. Ono sto je najviše za pohvalu jest činjenica da KLISAB sebi svake sezona postavi novi, visoki izazov bez pretjeranog razmišljanja o lovorikama koje s pravom svaki put zaslužuju. Skromnost i talent jedina su uspješna kombinacija koja će vas odvesti daleko.

Arileo



Marija i Jurica Pirić zagrebačkoj su publici predstavili kolekciju koja ih je provela kroz stare ormare i škrinje dalmatinskih nona gdje su pažljivo čuvale svoje donje rublje. Sve ono sto se u tim krajevima u 19. stoljeću nosilo ispod odjeće, dvojac je odlučio predstaviti kao idealne dnevne kombinacije: od košulja do haljina. ARILEO tandem našao je idealnu inspiraciju jer se radi o temi kojom, s obzirom na njihove snažne dalmatinske korijene, suvereno vladaju. Pamučnu čipku koja je dominirala kolekcijom nije lako učiniti efektnom ali Pirići su u tome uspjeli.



Antikna kolekcija na pisti je osvanula kao svježa i poželjna deklaracija zavodljive ženstvenosti. Kada razmišljamo o tematici donjeg rublja koje dizajneri na pisti transformiraju u odjevne kombinacije onda se često dogodi pretjerana seksualizacija cijelog koncepta. Pirići su takvu zamku izbjegli te su uspjeli prikazati romantičnu, nostalgičnu kolekciju u kojoj se uživa. Dizajneri generalno često se hrvaju s nedostatkom inspiracije koja ih tjera u neistražene ekstreme ali pravi kljuc uspjeha ponekad im je ispred nosa. ARILEO je tu lekciju savladao i bilo bi zanimljivo vidjeti sto još mogu izvuci sa svojih tavana i time iznenaditi zagrebačku publiku.

Ana Maria Ricov



Koliko god dosljednost može biti učinkovita toliko može biti kreativno opasna jer izaziva repeticiju za repeticijom. Ana Maria Ricov već godina slijedi svoj kompas koji ju uvijek vodi prema stvaranju odjeće za cool gradsku djevojku koja je modno neopterećena. Ricov voli koristiti geometrijske printeve i grafike koje uspješno sama stvar. Bez sumnje upravo poigravanje s grafikama njenoj prepoznatljivoj silueti ove sezone pružaju dozu zaigranosti. No stječe se dojam kako je Ricov već predugo u svojoj “comfort zoni”. Radi se o mladoj, živahnoj dizajnerici koja bi trebala krenuti u radikalniji pomak.



Ricov je dakle uvijek standardno dobra ali je premlada da bi se trebala zadovoljiti samo time. Nacionalna modna pista simbolizira odgovornost prema publici i medijima kojima treba otvoriti apetit novim idejama. Komadi koji su zaslužili ocjenu odlična su crna mesh i bijela haljina s izvrsno naglašenim rukavima gdje je Ricov pokazala kako vješto barata konstrukcijom. Ako ćemo govoriti o aspektu ulične mode onda svakako treba istaknuti pončo ispunjen tankim, crnim grafičkim linijama. Da bi se Ricov dodatno etablirana i prešla na drugi nivo svog stvaralaštva jednostavno trebamo vise takvih ideja.

BiteMyStyle by Zoran Aragović



Zoranu Aragoviću treba glasno čestitati na obljetnici 15 godina postojanja na hrvatskoj modnoj sceni. Dizajner je izgrabio bazu svojih kupaca za koje se pažljivo brine jer da biste preživjeti toliko dugo onda morate biti svjesni kome se obraćate i kako iz sezone u sezonu zadovoljiti svog kupca. Njegova upravo prikazna revija nije bila retrospektiva već izuzetno smirenija verzija Aragovićevog potpisa. Prepoznatljivi BITE MY STYLE motivi kao sto su točkice, raznobojni kolaži, prugice i ljetne haljinice i dalje su prisutni. Ipak problem kolekcije od koje se očekivalo puno je taj sto konkretne poruke nema.



Aragović se vodio idejom prema kojoj je pokazao ponešto za svakog. S jedne strane to je sasvim logičan i poslovno isplativ potez ali funkcija dizajnera poput Aragovića je ne samo da prodaje već da izaziva svojim reinvencijama i time vodi svoju publiku u neke nove, uzbudljive vode. Bez obzira na godine vjernosti klijentima ponekad umjesto vožnje kanuom trebate priuštiti dobar rafting koji će ih protresti i navesti da se iznova zaljube u svog omiljenog dizajnera.
Objavljeno: 26.03.2019. u 11:05

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p