JESEN/ZIMA 2018./19.

Ivica Klarić: velikih 15 godina majstora muške klasike

Intervju s dizajnerom povodom jubilarne obljetnice stvaranja koju će proslaviti na pisti Bipa FASHION.HR-a

Pogledom lutam po vješalicama na kojima su pažljivo obješena odijela, a jedino što mi se petlja po mislima jest kako parafrazirati izreku o vragu i detaljima, a da odgovara Ivičinom fantastičnom majstorstvu i toj zadivljujućoj pedantnosti utkanoj u svaki sako, svaki šav, svaki neočekivani džep, ma svaki gumb. "Svemir je u detaljima", pada mi na pamet pomalo poetski no za Ivicu Klarića, koji je svoje modno stvaralaštvo posljednjih godina u potpunosti posvetio muškoj odjeći, to je sigurno tako. "Muška moda je ograničena količinom odjevnih predmeta. Dok haljina ima milijun, sako je uvijek sako, a detalji su ti koji čine razliku", govori mi jedan od pionira muške mode i zaključuje s nekom posebnom sigurnošću, onom sigurnošću koju imaš u glasu kada si dao sve u ono što stvaraš, onom koja nadahnjuje, pomalo začuđuje, ali i oduševljava: "I baš mi je zato izazov".

Kako napraviti retrospektivu rada dizajnera koji kontinuirano stvara 15 godina na jednoj turbulentnoj i promjenjivoj sceni, neslužbeno čak i duže od 20, a da se to ne doima poput suhoparnog lutanja po vremenskoj crti ispunjenoj datumima, obljetnicama, prekretnicama? Dosadna potreba za kontrolom miješa se s dobrom dozom poštovanja koje je nemoguće ne imati prema Ivici Klariću, dizajneru koji perfekcionistički kreira klasiku. Iskustvo me to mnogo puta do sada naučilo, no odlučilo me poučiti još jednom, a to je da su ljudi poput Ivice, koji tisuće i tisuće svojih sati posvetili kreiranju svoje vizije, beskrajno, osvježavajuće jednostavni i prisni. Dok ateljeom lagano odzvanja muzika, papir s bilješkama i natuknicama ostaje posve zaboravljen u ruci, a razgovor curi, eto, tek tako. Dizajner mi otkriva kako se u modu, premda je pohađao Tehničku školu Ruđera Boškovića, zaljubio još kao klinac. Svako je ljeto provodio šivajući na mašini svoje tete, a toj je ljubavi ipak najviše kumovao susjed koji se iz Pariza doselio u Slavonski Brod i tamo otvorio butik u kojem je prodavao odjeću rađenu po mjeri. "Nikada dotad nisam vidio takve strojeve", govori mi Ivica prisjećajući se svoje dječačke fascinacije te nastavlja kako je nakon Ruđera ipak odlučio upisati zagrebački Tekstilno-tehnološki fakultet i to smjer projektiranja odjeće.

Vrlo je brzo, već 1996. godine, na trećoj godini fakulteta, počeo izrađivati svoje prve kolekcije pa je ta 15. obljetnica koju ove sezone slavi na pisti Bipa FASHION.HR-a pod pokroviteljstvom Philipsa, ustvari tek godišnjica pokretanja IK Studija, dok Ivica u modnim vodama pliva više od dva desetljeća. Bila je to neka sjajna generacija, prisjeća se Ivica, jer su tada na modnu scenu stupili neki novi klinci koji su u međuvremenu postali velika imena na domaćoj modnoj sceni: Robert Sever, Morana Saračević i Martina Čičko Karapetrić koje čine Boudoir, Martina Vrdoljak Ranilović i Nataša Mihaljčišin koje stoje iza brenda I-GLE i još mnogi drugi. Digitalnih medija tada nije bilo, a moda kakvu znamo tek je bila u povojima. Dizajneri su s nestrpljenjem i ponešto strepnje iščekivali kritiku koju će Ana Lendvaj objaviti u Večernjaku. Na krilima nekih novih kretanja, kod nas se rađala nova scena. Prvu je "pravu" reviju Klarić tako imao 2002. godine na “nultom” Cro-a-Porteru u tek otvorenom centru Kaptol, u garaži. Godinu dana kasnije rođen je IK Studio.

Za razliku od onoga po čemu je danas poznat, Klarić je dobar dio svoje karijere radio ne samo mušku već i žensku odjeću. "Muška je odjeća jednostavno prevladala pa sam morao napraviti rez, a i kada bolje pogledate jako je puno dizajnera koji rade žensku odjeću. Makar, meni je i ženska moda bila bazirana na klasici, kao što su primjerice ženska odijela. I dalje ima upita, ali sam se orijentirao na isključivo muška. No, možda jednog dana odlučim započeti ponovno", govori Ivica za čije se odijelo čeka od osam do dvanaest tjedana te napominje kako njegovi klijenti znaju da slušalicu telefona za narudžbe diže samo radnim danom između 14 i 15 sati. Premda u svom timu trenutno ima još četiri osobe, dizajner tvrdi kako je uključen u čitav proces te kako svako, baš svako svoje odijelo i dan danas kroji sam te kako najviše uživa u radu vikendom dok muziku u ateljeu ne prekida zvonjava telefona. Klarić je od svojih početaka publici predstavio minimalno 25 kolekcija, i sam priznaje kako im više ne zna točan broj, no ono u što ulaže najviše vremena definitivno je izrada muške odjeće po mjeri.

"Muški je sako najkompliciraniji odjevni komad za izraditi, moraš dobro poznavati krojeve, posebno kada radiš po mjeri jer iz jednog kroja izrađuješ sako za svaki stas. Razlika između dizajnera i majstora jest ta što majstor poznaje cijeli proces, moraš poznavati proporcije i materijale te način na koji se oni ponašaju", objašnjava Klarić te dodaje kako je, što se procesa tiče, čisti klasičar koji voli biti upućen u svaki komadić svog posla. Osim što se putem posvetio isključivo muškoj modi, dizajner tvrdi kako bi za ovu veliku obljetnicu koju će uskoro proslaviti na pisti mogao ustvrditi kako je kao dizajner sazrio, a kako svoj brend i ono što iz njegove radionice izlazi svake sezone čini sve kvalitetnijim. Već godinama, naime, naručuje tkanine od vrhunskih talijanskih proizvođača tkanina kao što su Vitale Barberis za odijela te Monti Tessuti za košulje garantirajući tako svojim kupcima najveću razinu kvalitete i stila. Ne čudi stoga što Ivica ima popriličan broj stalnih klijenata koji svake godine svom ormaru dodaju par odijela s Ivičinim potpisom.

"Kod nas muškarci većinom odijela i dalje kupuju za svečane prigode, no poslovni je segment svakako u stalnom rastu", napominje dizajner koji govori kako se trendovi kada je u pitanju muško odijelo mijenjaju samo u domeni materijala. Tako su trenutno u trendu karirani sakoi, a prvi put nakon osamdesetih počele su se vraćati i smeđe nijanse za koje zaključujemo, gledajući tkanine koje u pravilno izrezanim kvadratićima leže na stolu, mogu izgledati itekako sjajno. Većinom, ipak, muškarci preferiraju nijanse plave no Ivica ih, priznaje mi, tu i tamo nagovori da izađu iz sigurne zone i dodaju koji džep s uzorkom. Ponekad ne zapamti lice, no ako pored njega prođe netko u njegovom sakou, kaže, nemoguće je da mu promakne.

A što nam Ivica Klarić sprema na pisti 27. sezone Bipa FASHION.HR-a? Dosad su njegova finala pratila magična produkcijska rješenja poput vatre koja je buktjela duž piste ili pak kiše koja je curila po otvorenim kišobranima, modeli su pistom lutali s "naočalama" za virtualnu stvarnost i fotkali selfieje... "Slušaj muziku za defile!", govori mi njišući se u ritmu, vidno oduševljen. "Osnova je karirano", znam da mi ne želi otkriti previše i ne inzistiram. I to je OK. Neka nas iznenadi, za 15 godina ovakvog stvaranja, zaslužio je da nas još jednom iznenadi bez da previše otkrivamo. I da se publici nakloni u sakou koji je sam sebi izradio posebno za ovu prigodu, vjerojatno prvi put ikada.

editorijal povodom 10. obljetnice, jesen/zima 2013./2014.

FASHION.HR, 2014. godina

Editorijal u dvorcu Trakošćan (Foto: Goran Čižmešija), 2014. godina

FASHION.HR, proljeće/ljeto 2015.

FASHION.HR, jesen/zima 2015./2016.

FASHION.HR, jesen/zima 2016./2017.

Foto/Video: Zvonimir Ferina, arhiva FASHION.HR

Objavljeno: 09.10.2018. u 15:44

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p