PROLJEĆE/LJETO 2019.

Recenzija Grge Zečića druge večeri Bipa FASHION.HR-a FHR MAN

Čije kolekcije su briljirale, a čije podbacile u egzekuciji?
U ozbiljnoj modnoj industriji kritika dizajnere drži na životu. Nakon same revije dizajneri se više okupiraju recenzijama nego brojkama prodaje iz showrooma. Modni kritičari su sastavni dio scene bez kojih dizajneri, po vlastitom priznanju, ne bi mogli opstati. Razlog tomu je što vas kao dizajnera kritika mora natjerati da preispitate što ste napravili i samim tim procesom bolje upoznajete samog sebe. Publika će uvijek aplaudirati, bez obzira o kakvoj je kolekciji riječ, ali kritika mora biti kreativno gorivo za sve one koji modu sanjaju i žive. Usmjeriti kritiku prema dizajneru, makar ona bila negativna, znači poštovati dizajnera jer kao kritičar uzimate vremena da pokušate shvatiti što je točno htio reći i objasniti kako će to funkcionirati u stvarnosti. Recenzije koje su maliciozne difamacije nisu kritike već jeftini senzacionalizam i klijentelizam baziran na osobnim interesima ili pak animozitetu koji nema veze s kolekcijom. Dizajner bi svaku kritiku trebao vidjeti kao savjet, a ne napad.

Kritizirati nečiji rad izuzetno je osjetljiv proces u kojem postoji niz faktora kojih morate biti svjesni prije nego što se u kritiku uputite. Ne možete jednakim tonalitetom kritizirati sve jer svaki osvrt treba biti individualan i sagledan u kontekstu u kojem se prikazuje. Zagreb nije London ni Pariz, ali kreativnost ne poznaje granice i ona ne ovisi o zemljopisu, društvenom statusu ili uloženom novcu. Sirova kreativnost može funkcionirati bilo gdje u svijetu ako ima za ponuditi nešto novo. Ne postoji jedinstvena formula za modnu kritiku jer ne možete s istog aspekta recenzirati mladog dizajnera ili veliku modnu kuću koja živi od prodaje kože. Svakome se treba prilagoditi. Godine iskustva su me naučile da kritika mora biti balans komplimenata, upozorenja i savjeta jer u svijetu kreative ništa nije crno-bijelo. Po prvi put nakon gotovo deset godina vratio sam se u Zagreb kako bi svojim perom odnosno tipkovnicom promatrao nove kolekcije BIPA FASHION.HR-a.

Spirit by T.B.




Tomislav Bahorić sa svojom linijom Spirit by T.B. već je godinama jedan od najprogresivnijih dizajnera muške mode u Hrvatskoj. Bahorić je tip dizajnera koji nije jak na riječima kada s njima razgovarate prije same revije, ali zato su njegova djela sasvim dovoljna da vam objasne što se događa u njegovoj glavi. Tomislav je od samog početka svog rada dijete japanske avangarde. Asimetrija u crnoj boji ključna je tehnika u njegovom radu. Bahorić svom muškarcu želi pružiti udobnost kretanja, a ne ga učiniti žrtvom komada koji nosi. Prikazana kolekcija spoj je crne, gotovo monastičke japanske mode sa sportskim elementima.



Bahorić je u stanju ujediniti na prvi pogled nespojive komade kao što su odijelo od ručno tretiranih printeva ruža, izuzetno kratku mrežastu bomber jaknu koja više ima funkciju modnog dodatka i namjerno predimenzionirane majice u kojim se možete kretati od jutra do mraka. Romantika, ulična moda, sportski futurizam i moć crne asimetrije prikazani su u jednom dahu. Iako bi se veliki broj dizajnera pogubio u isprepletenosti svih navedenih pravaca, Bahoriću je uspjelo da ih sve stopi u jednu kolekciju i što je najvažnije: simplificira jer je svjestan činjenice da se muškarci kod nas još uvijek boje mode. A tko je zapravo njegov muškarac? Nositi odjeću Tomislava Bahorica mogu isključivo samosvjesni kupci koji znaju sto žele i ne žive za trend. Ali dizajner to može shvatiti kao prednost jer njegovi kupci se pretvaraju u lojalne obožavatelje koji će mu se vraćati svake sezone.

Robert Sever



Da mladi Werther kojim slučajem pati u Kaliforniji dok sluša rock i grunge vrlo vjerojatno bi se zaintrigirao prvom muškom kolekcijom Roberta Severa. Trik kod Severa je njegovo iskustvo kao jednog od najdugovječnijih suvremenih dizajnera pret-a-portera u hrvatskoj modi. Sever je u svim svojim izdanjima uvijek romantično zanesen dok spaja povijesne reference kostima s glazbenim pravcima u kojima osobno uživa. Poseban fokus kolekcije bio je na pažljivom tretiranju trapera. Americana u kontekstu surf kulture do izražaja je došla ručnim izbjeljivanjem trapera i “stonewash” tehnikom koju je primijenio na većem dijelu kolekcije. Sever je isto tako povezao svoju žensku modu sa muškom tako što je primjerice materijal korišten na haljini večer prije, transformirao u prozračnu verziju ogrtača za svog muškarca. Igra prošlosti i sadašnjosti glavni su elementi Severovog prepoznatljivog opusa. Ne čudi toga sto je potencijalno najzanimljiviji izlaz bio zlatni sako od brokata u trapericama dvojnog lica, inače dramatičan kontrast tipičan za dizajnera.



Eklekticizam Roberta Severa nije za svakog, ali posjeduje snažnu dozu individualizma koja nam je potrebna u vremenu u kojem živimo. Svaki komad ima svoju priču koja se često sastoji od niza intervencija kao sto su kolaži, korištenje printeva iz arhiva njegovih ženskih kolekcija te fokusa na detalje koji na prvi pogled nisu očiti. Jedina zamjerka tiče se stylinga odnosno korištenja predimenzioniranih remena koji su odvlačili pozornost od detalja pojedinih lookova. No bez sumnje radi se o svježem i uspješnom potezu dizajnera čija muška moda sada vise intrigira od ženske.

Varteks



Martina Vrdoljak Ranilović doživjela je svoje vatreno krštenje s YOUTH linijom za kultni hrvatski brend Varteks. O rasponu njenog talenta ne treba previše razglabati jer se radi o kreativki koja je institucija domaće modne scene. Ali Ranilović sada pliva u posve drugim vodama čije struje još uvijek mora istražiti. U kolektivnoj svijesti kada mislimo o Varteksu onda mislimo o konfekcijskim odijelima, ali ispod površine situacija je izrazito zanimljivija. Materijali i tehnike kojima raspolaže Varteks trebali bi fascinirati modne znalce i one koji to žele postati. U svojim besprijekornim sakoima koriste fenomenale tkanine Loro Piane koja je simbol buržujskog luksuza u Italiji već generacijama. Ranilović na stolu ima sve sastojke za stvaranje uspješne suradnje kao što su Varteksova logistika i bogatstvo tkanina u njihovom trezoru.



Ključno je da Varteks shvati promjene koje se događaju s novim valom publike milenijalaca koji ne konzumiraju odijela onako kako su to činili njihovi očevi. Danas se sako nosi sa običnom pamučnom majicom i uskim trapericama s tenisicama. Formalnost na kojoj je svijet businessa nekad inzistirao više ne postoji. Martina Vrdoljak Ranilović je ta koja može ujediniti ono što Varteks može i ono što je novoj generaciji potrebno. U kolekciji koja je obilovala klasičnim komadima na koje smo naviknuli briljirala su dva looka koja su prikazana na djevojkama. Na jedan od njih Ranilović je pametno ujedinila usko krojeno odijelo sa običnom potkošuljom dok je drugi look bio ležerno ali luksuzno spojen sa pamučnom majicom. U takvim idejama leži budućnost Varteksa za novu generaciju.

Boško Jakovljević



Dizajner Boško Jakovljević u Zagrebu je odlučio prikazati svoje dvije linije spojene unutar jedne kolekcije. Trebala je to biti kohezija odjeće mladenačkog karaktera sportskog predznaka sa večernjom modom za muškarce. Iako su pojedini komadi relativno dobro funkcionirali situacija je na pisti postala suviše hektična sudarom dvije vizije koje u praksi ipak ne mogu koegzistirati.



Jakovljević je krenuo od maskirnog odijela pa sve do logomanije u smislu printanih imena glazbenih bandova koje je u mladosti slušao, da bi na koncu prikazao i vlastitu reinvenciju jakne od odijela inspirirane “smoking remenom”. Iako se nepovezanost tekstura, materijala i ekstrema na pisti ponekad zna prevesti kao uspješan eksperiment, to nije bilo riječ u ovom slučaju. Ono najzanimljivije što je Jakovljević prikazao je cijeli set odijela sa asimetričnom košuljom u istoj tkanini. Ta mimikrija odjevnih komada koji su se stopili u jedno stvara osjećaj sofisticirane uniforme. Možda bi se za iduću sezonu dizajner trebao pozabaviti upravo tom idejom.
Foto: Saša Zinaja
Objavljeno: 25.03.2019. u 11:56

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p